In samenwerking met de Hogeschool Utrecht zijn Journalistiek studenten voor het honourstraject ‘Leven in Vrijheid’ aan de slag gegaan met het jaarthema Na 75 jaar Vrijheid. Hieronder lees je twee portretten geschreven door Mirosława van der Boom en Wen Xin van der Linden .
Vrijheid: een concept met meerdere gezichten
In Nederland wordt elk jaar vrijheid gevierd, maar een vrij mens zijn ervaart iedereen weer anders. Zo heeft iedereen wel een idee wat je eigen visie is van vrijheid om daar naartoe te streven. Een Britse filosoof Isaiah Berlin maakt onderscheid tussen positieve en negatieve vrijheid. Deze begrippen hebben te maken met de definitie van vrijheid. Negatieve vrijheid houdt in dat je vrij bent wanneer er iets niet is. Bij positieve vrijheid ben je vrij als er iets wel is. Vrijheid lijkt dus nog dieper te gaan dan het vrij zijn van een bezetting, wat is het nog meer vanuit de perspectief van vijf gevluchte mensen? Lees hier het hele artikel.
– door Mirosława van der Boom
Twee uitzonderlijke situaties in het onderwijs
Jaarlijks vieren we op 5 mei dat Nederland werd bevrijd van de Duitse bezetting. Gedurende de Tweede Wereldoorlog was fysiek onderwijs volgen niet altijd mogelijk. Dat geldt ook voor deze pandemie waar we nu mee te maken hebben. Wel is er natuurlijk van alles veranderd als het gaat om online mogelijkheden. Hierdoor hebben we nu te maken met afstandsonderwijs. Er is echter één woord die bij beide situaties past: onzekerheid. Lees hier het hele artikel.
– door Wen Xin van der Linden